Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

KGHM marzy o transporcie swojej miedzi... Odrą

Jędrzej Rams
Jędrzej Rams
KGHM i Azoty podpisały porozumienie, które może doprowadzić do powstania nowej jakości transportu na Odrze.

KGHM Polska Miedź SA oraz Grupa Azoty podpisały list intencyjny dotyczący współprac w ramach programu Odrzański Wodorowy Szlak Transportowy. Porozumienie na pierwszym etapie ma przynieść wymianę informacji i doświadczenia i przygotowanie w ten sposób koncepcji budowy i użytkowania multimodalnego węzła transportowego opartego o Odrę.

Według wstępnych szacunków faza przygotowań, koncepcji, projektów, analiz i uzyskiwania pozwoleń będzie trwała około 3-4 lata. W tym czasie przewidywane jest także przygotowanie modelu finansowania budowy infrastruktury oraz rozwój kompetencji związanych z żeglugą śródlądową. Węzeł o którym mowa będzie dużym centrum logistycznym i dystrybucyjnym, który pozwoli zarówno Azotom jak i KGHM zwiększyć transport swoim produktów najtańszym i najbardziej ekologicznym transportem a więc transportem wodnym.

- KGHM Polska Miedź S.A. dążąc do optymalizacji kosztów oraz dywersyfikacji sposobu transportu analizuje możliwość transportu wybranych półproduktów oraz materiałów wsadowych przy wykorzystaniu transportu śródlądowego. Rozwiązanie to byłoby możliwością odciążenia infrastruktury kolejowej w dobie wzrastających wolumenów obcych materiałów wsadowych – taką odpowiedź uzyskaliśmy z Departamentu Komunikacji miedziowej spółki na pytanie o plany transportu ich produktów.

Plany budowy węzła muszą być skorelowane z rządowymi inwestycjami, które pozwolą przywrócić Odrzańskiej Drodze Wodnej statusu międzynarodowej drogi wodnej na całym przebiegu. Mowa o osiągnięciu klasy żeglowności na poziomie Va. Na obecną chwilę tę klasę żeglowności Odra posiada jedynie na końcowym swoim biegu na odcinku zaledwie 80 km na 750 km żeglowności. Na wysokości Dolnego Śląska Odra posiada klasę II a więc o znaczeniu regionalnym. Rządowe plany zakładają, że w latach 2023-2030 powstaną dwa nowe stopnie wodne, w Ścinawie i Lubiążu, co ma pomóc w podniesieniu klasy żeglowności. Obowiązujące w odniesieniu do żeglugi śródlądowej strategie rządowe zakładają osiągnięcie klasy żeglowności Va. Są też już gotowe decyzje administracyjne dla budowy jazu klepowego na stopniu wodnym Ujście Nysy oraz modernizacji śluzy i sterowni na stopniach wodnych Ujście Nysy i Opole.

W ogłoszonym porozumieniu widnieje też deklaracja ważna dla Głogowa, aby docelowo wpisać to miasto jako węzła sieci TEN-T. Transeuropejska Sieć Transportowa obejmuje szereg dróg lądowych, powietrznych, morskich i właśnie wód śródlądowych.

Współpraca KGHM z Grupą Azoty w odniesieniu do Odry nie jest nowością. Już na początku roku pojawiły się informacje o rozmowach między obiema spółkami na temat wykorzystania portu wodnego Police. Jest to czwarty co do wielkości przeładunku port wodny w Polsce a znajduje się przy ujściu Odry do Bałtyku. KGHM był zainteresowany zainwestowaniem w okolicach Portu Morskiego Police.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lubin.naszemiasto.pl Nasze Miasto