Lubinianie musieli bardzo długo czekać na ustalenie opłat za wywóz śmieci. Prezydent miasta Robert Raczyński na początku roku zapowiedział już, że najpierw rozstrzygnięty zostanie przetarg na wywóz odpadów, a dopiero po nim ustalone będą kwoty opłat.
Wcześniej radni zadecydowali, że opłaty naliczane będą od liczby mieszkańców w danej nieruchomości.
Lubinianie zapłacą mniej niż np. mieszkańcy Legnicy (tam stawka za śmieci segregowane to 13,70 zł, a niesegregowane – 17,80 zł od osoby). Mimo to nie wszystkim odpowiadają takie kwoty. Szczególnie że do tej pory lubinianie płacili od ok. 6 do 8 zł za osobę za wywóz śmieci.
– Dla mieszkańców Lubina jest to wzrost cen o ok. 100 proc. – zaznaczył Krzysztof Olszowiak, radny z klubu Porozumienie Samorządowe. – Z kolei dla przedsiębiorców kwota wzrasta jeszcze bardziej.
Zobacz też:Lubin: Kto sprawdzi czy segregujesz śmieci?
Według przyjętych stawek, przedsiębiorcy od 1 lipca zapłacą 41 zł za najmniejszy kubeł (0,12 m sześc.) śmieci niesegregowanych lub 34,20 za tę samą ilość odpadów posegregowanych. Wywóz śmieci z pojemnika o pojemności 4 m sześc. będzie kosztował firmy 1368 zł za niesegregowane lub 1140 zł za posegregowane. Za największy kontener – 8 m sześc. – przedsiębiorcy będą musieli zapłacić odpowiednio 2736 zł lub 2280 zł miesięcznie.
– Niektóre firmy mogą zamknąć swoją działalność albo pracownicy będą pilnować śmietników – krytykował Krzysztof Olszowiak. Próbował też przekonać pozostałych radnych do zróżnicowania cen za wywóz nieczystości dla mieszkańców domków jednorodzinnych i bloków mieszkalnych. Jego wniosek nie spotkał się z poparciem większości radnych.
Teraz mieszkańcy będą musieli wypełnić deklaracje, w których zaznaczą, czy będą śmieci segregować, czy nie. Dokumenty będzie można wypełnić na stronie internetowej i tą drogą przesłać (niezbędny do tego jest podpis elektroniczny) lub wydrukować, podpisać i złożyć w Miejskim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji (ul. Rzeźnicza 1, pok. 304) lub wysłać pocztą tradycyjną.
MPWiK, które w Lubinie odpowiada za wprowadzenie nowych zasad gospodarowania odpadami, nie ustaliło jeszcze, kto składa deklarację w przypadku spółdzielni mieszkaniowych.
– Według nas powinny zrobić to zarządy spółdzielni – mówi Jarosław Wantuła, prezes wodociągów. – Z kolei spółdzielnie nie chcą tego robić za mieszkańców. Nie mamy jeszcze jednoznacznego stanowiska.
Wiadomo jednak, że deklaracje „śmieciowe” muszą być dokładnie wypełnione i złożone do końca czerwca.
– Te dane są nam potrzebne, żeby zidentyfikować osoby, które nie będą płacić – zaznacza Jarosław Wantuła. – Samo imię i nazwisko mieszkańca to za mało.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?