Ostatnia podwyżka biletów miejskiej komunikacji w Pile była w 2009 roku i to właśnie ma być głównym powodem tej, która dopiero ma nastąpić. Na razie są tylko propozycje. Cena biletu jednorazowego normalnego ma wzrosnąć do 3 złotych, ulgowego do 1,50 złotych. Nic się zmieni, gdy chodzi o cenę miesięcznego biletu sieciowego, który nadal będzie kosztował 94 zł. Podobnie jak bilet 90-dniowy, który będzie kosztował tyle samo co teraz czyli 240 złotych.
W górę pójdą jednak cena "sieciówki" ważnej od poniedziałku do piątku - z 74 do 80 złotych oraz biletu 15-dniowego sieciowego - z 52 do 66 złotych. Wrośnie także cena "sieciówki" na okaziciela - ze 132 do 150 złotych. Podrożeją także bilety trasowane, które po podwyżce mają kosztować 70 złotych (za bilet od poniedziałku do piątku) i 90 złotych (za bilet ważny przez cały tydzień). Do 10 złotych wzrośnie także cena biletu jednodniowego. Osłodzić podwyżki ma nowy bilet w ofercie MKZ - półroczny bilet miesięczny za 420 złotych.
Nic się nie zmieni również dla pasażerów korzystających z Karty Dużej Rodziny – bilety miesięczne sieciowe dla rodzin z trójką, czwórką i piątką dzieci nadal będą kosztować odpowiednio 75, 71 i 66 złotych (normalne) oraz 28, 24 i 19 złotych (ulgowe). Zostają również te same ulgi: 50-procentowa dla uczniów i studentów (bez limitu wieku), emerytów i rencistów oraz bezpłatne przejazdy dla dzieci do lat 4, seniorów powyżej 70 roku życia i honorowych dawców I stopnia zrzeszonych w zarządzie okręgu PCK.
Kara za brak biletu ma wynosić 67-krotność ceny biletu jednorazowego czyli 201 złotych, a za brak dokumentu uprawniającego do ulgi - 162 złotych. Brak biletu dla psa będzie nas kosztować 102 złotych. Podobnie przewóz roweru czy wózka dziecięcego (jeżeli podróżujemy bez dziecka) bez biletu.
- Wzrost cen biletów jednorazowych ma zachęcić osoby korzystające sporadycznie z usług komunikacji miejskiej do zakupu bardzo atrakcyjnego biletu okresowego i rezygnacji z własnego środka transportu na rzecz autobusu miejskiego - można przeczytać w uzasadnieniu projektu podwyżek.
Czy faktycznie nowa taryfa okaże się na tyle interesująca, by zostawić samochód w garażu i przesiąść się do miejskiego autobusu? Jak wynikało z ostatnich badań popytu na usługi MZK przeprowadzonego w 2013 roku liczba pasażerów miejskiej komunikacji spadła od 2006 roku do 2013 roku prawie o 20 procent. W skali kraju nie był wcale najwyższy spadek. W miastach podobnej wielkości - od 50 do 100 tys. mieszkańców, liczba pasażerów miejskiej komunikacji obniżyła się nawet o połowę. Niepokojące jest jednak to, że liczba pasażerów wciąż spada. Teraz z autobusów MZK korzysta dziennie około 16 tysięcy pasażerów. Ilu pasażerów będzie korzystać z miejskiej komunikacji za dwa, za cztery lata?
W wspomnianym raporcie pojawiło się kilka propozycji i pomysłów na zatrzymanie pasażerów, a nawet przyciągnięcie nowych. Decydującą rolę miała grać sama jakość transportu. W tym przypadku wiele od tego czasu się zmieniło: po mieście jeżdżą coraz nowsze autobusy, a MZK szykuje się do zakupu pierwszych elektrycznych pojazdów. Nic się natomiast nie zmieniło, gdy chodzi o czas podróżowania.
Nie zniknęły również z taryfy bilety trasowane, z których według autorów raportu jest więcej szkody niż pożytku. Pasażerowie kupują trasowane, gdy tym czasie mogliby kupić bilet sieciowy. Nie zachęcają one również do kupna biletów jednorazowych.
Z raportu wynikało również, że MZK dość słabo miał wykorzystywać linie szczytowe. W tym przypadku nie chodziło o taryfę, ale o rozkład jazdy. Również nic się nie zmieniło.
Kolejne pomysły na przyciągnięcie pasażerów pojawiły się w planie gospodarki niskoemisyjnej dla gminy Piły. Jednym z nich było wprowadzenie bezpłatnych przejazdów dla rowerów. Takiej propozycji w nowej taryfie jednak nie ma.
Tymczasem miasto przymierza się do kolejnego już przetargu na system dynamicznej informacji pasażerskiej. Na przystankach mają pojawić się tablice elektroniczne z informacją o rzeczywistych czasach przyjazdu autobusów poszczególnych linii, a w autobusach tablice świetlne z przebiegiem trasy w czasie rzeczywistym. Dodatkowo planuje się połączyć sprzedaż biletów z informacją pasażerską w postaci info-kiosków.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?