Zgodnie ze strategią, koncern do 2030 roku zainwestuje w rozwój działalności detalicznej ok. 11 mld zł, co przełoży się na wzrost EBITDA tego segmentu do ok. 5 mld zł rocznie.
- Dostrzegamy ogromną szansę wynikającą z rozwoju e-commerce i zmiany nawyków w dokonywaniu zakupów, dlatego inwestujemy w rozwój usług nadania i odbioru paczek pod marką „ORLEN Paczka”. To ważny projekt biznesowy, który wpisuje się w ujęty w strategii ORLEN2030 rozwój segmentu detalicznego. Oferujemy klientom dostęp do ponad 6 tys. punktów nadań i odbiorów przesyłek, w tym także automatów paczkowych, których liczba systematycznie będzie rosła. W ten sposób będziemy pozyskiwać nowych klientów, co przyniesie nam realne korzyści biznesowe. Wzmocni także naszą pozycję na rynku e-commerce, jednym z kluczowych dla polskiej gospodarki, którego wartość przekracza w Polsce już 100 mld zł – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Koncern postawił już automaty paczkowe w wielu polskich miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Płocku, Gdańsku, Gdyni, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu i miastach Aglomeracji Śląskiej. Są one zlokalizowane w miejscach o dużym natężeniu ruchu, dostępnych przez całą dobę. Klienci będą mieć 3 dni robocze na odebranie swoich paczek, to więcej niż oferują inni operatorzy. Partnerem logistycznym usługi jest RUCH, który PKN ORLEN z sukcesem przejął pod koniec ubiegłego roku. Spółka zrealizowała w tym czasie wiele inwestycji w infrastrukturę, dzięki czemu już w 90 proc. punktów czas dostawy przesyłek „ORLEN Paczka” skrócił się do 1-2 dni od nadania ich przez e-sklep. Partnerem PKN ORLEN przy rozwoju sieci automatów paczkowych jest Kern, rodzinna firma ze Szwajcarii.
- Badania i analizy dowodzą, że odbiór przesyłek w punktach staje się najczęściej wybieraną formą dostawy w Polsce. Jest też postrzegany jako najbardziej ekologiczny, ponieważ ogranicza transport kurierski, a przez to emisję CO2. Dlatego stworzyliśmy „ORLEN Paczkę” - nowoczesną sieć punktów dostępnych w najlepszych lokalizacjach. Korzystanie z niej ułatwia aplikacja mobilna, która pozwala m.in. bezdotykowo otwierać skrytki w automatach paczkowych, a także otrzymywać kupony i rabaty za odbieranie przesyłek. Już teraz dzięki usłudze ORLEN Paczka sprzedawcy docierają ze swoją ofertą do prawie 10 mln użytkowników, którzy mają punkt odbioru w odległości do 10 minut pieszo. Naszą przewagą są również udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością, w tym łatwy podjazd do automatu, wygodne umiejscowienie panelu do obsługi oraz możliwość odbioru paczek w zasięgu ręki – mówi Patrycja Klarecka, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Sprzedaży Detalicznej.
Aplikacja mobilna „ORLEN Paczka” jest dostępna na urządzenia z systemem IOS i Android. Umożliwia ona śledzenie statusu zamówionej przesyłki, odebranie jej w całej sieci punktów oraz bezdotykowe otwieranie skrytki w automatach, bez konieczności oczekiwania w kolejce. Aplikacja pozwala też znaleźć punkty „ORLEN Paczka” na mapie wraz z nawigacją do nich.
Konferencja prasowa
Sieć „ORLEN Paczka” obejmuje około 1100 stacji ORLEN, ponad 1000 kiosków RUCHu, prawie 4000 punktów partnerskich i 200 automatów paczkowych. Do końca tego roku udostępnionych będzie już 500 automatów, które znajdą się w każdym województwie. W kolejnych latach PKN ORLEN planuje dalszą, intensywną rozbudowę usługi „ORLEN Paczka”. Do końca 2022 roku klienci będą mogli korzystać z 2000 automatów paczkowych na terenie całego kraju.
Gigantyczny rozwój rynku w tej branży
Jak pokazuje raport InPostu z 8 września br. rynek paczek jest coraz większy i to łakomy kąsek dla każdego gracza w tej branży. InPost jest obecnie liderem wśród platform dostaw dla e-commerce w Europie – w pierwszym półroczu 2021 roku osiągnął przychody w wysokości 1,65 mld zł, co oznacza wzrost o 54% rok do roku. Całkowita liczba Paczkomatów® wzrosła o 56% rok do roku do 15.572 urządzeń. Dlatego wydaje się, że przed Orlenem daleka droga i nie łatwo będzie pokonać paczkowego giganta, który szczególnie od początku pandemii rozrasta się w niezwykłym tempie zyskując coraz więcej klientów.
Oszczędzisz czas z „ORLEN Paczka”
Odbiór przesyłki w automatach paczkowych jest niezwykle wygodny i przy okazji ekologiczny. Działają 24h/dobę przez 7 dni w tygodniu. Odbioru możemy zatem dokonać w dowolnym, wygodnym dla nas momencie. Paczkomaty InPostu są również usytuowane w miejscach, gdzie łatwo możemy zaparkować przyjeżdżając po odbiór przesyłki co również jest istotne. Orlen natomiast stawia jeszcze na oszczędność czasu, bo tankować każdy właściciel pojazdu musi, a przy okazji może odebrać przesyłkę z automatu „ORLEN Paczka”.
Jest to jakiś pomysł, ciekawi jesteśmy czy będziecie chętnie korzystać i czy czasem nie jest to nieco przespana reakcja na gigantyczne zmiany na rynku w tej branży spowodowane pandemią. Czas pokaże.
„ORLEN Paczka” dla osób niepełnosprawnych
Dzisiaj stacje Orlenu to nie tylko tankowanie paliw, ale również sklep, gastronomia i inne usługi. Aplikacja do obsługi automatów paczkowych „ORLEN Paczka”, jak zapowiadano na konferencji prasowej, mają mieć dodatkowe funkcje jak np. kupony rabatowe do Kiosków "Ruchu" oraz na stacje benzynowe Orlenu. Poza tym te nowe automaty paczkowe mają być dostosowane dla klientów niepełnosprawnych. Po pierwsze: ekran takiego automatu jest w taki sposób usytuowany, aby można było bez problemów z niego skorzystać. Po drugie: w aplikacji osoba niepełnosprawna będzie mogła wybrać sobie umiejscowienie paczki tak, aby nie była ona ani za wysoko ani za nisko i odbiór jej był również bezproblemowy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?