reklama

Lubin: Rewolucjach w urzędach

Marzena Michalec
W budynku przy ul. Księcia Ludwika powstanie wspólne centrum administracyjne, w którym załatwimy sprawy urzędowe
W budynku przy ul. Księcia Ludwika powstanie wspólne centrum administracyjne, w którym załatwimy sprawy urzędowe Marzena Michalec
Jeszcze w tym roku ma powstać wspólne centrum administracyjne dla miasta, powiatu i dwóch gmin w Lubinie.

Co to oznacza dla mieszkańców? Z pewnością mniej zmarnowanego czasu na załatwianie choćby nowego dowodu osobistego czy odbioru prawa jazdy.

Zmiany będą dotyczyć wydziałów: stanu cywilnego, komunikacji, meldunków, rejestracji podmiotów gospodarczych i wydawania dowodów rejestracyjnych. Wcześniej mieszkańcy musieli odwiedzać kilka okienek i urzędów.

Centrum ma powstać w budynku przy ul. Księcia Ludwika. W lipcu przyszłego roku powiat wraz z miastem kupią za 5 mln zł budynek należący do jednego z banków. W ciągu tygodnia zostanie podpisana wstępna umowa. Urzędnicy i bankowcy zwlekają z zakończeniem trans-akcji, bo - jak mówią - chcą w ten sposób uniknąć płacenia podatku VAT. Jeśli budynek zostałby sprzedany przez bank przed upływem pięciu lat, ten musiałby zapłacić spory podatek od obrotu nieruchomości. - Idziemy bankowi na rękę i poczekamy, aby ten nie musiał płacić blisko 800 tys. zł podatku VAT - wyjaśnia Krzysztof Maj, rzecznik prezydenta.

Także w gminach mają powstać delegatury, w których będzie można załatwić urzędowe sprawy, nie jadąc do Lubina. Robert Raczyński, prezydent miasta, tłumaczy, że, na przykład, na 1500 wniosków o zmianę miejsca zameldowania aż 1000 dotyczy przeprowadzki do gminy wiejskiej.
- Chcemy uniknąć sytuacji, że ludzie, którzy się pobudują w gminie wiejskiej Lubin, muszą biegać między dwoma urzędami - dodaje.

Przy budynku powstaną nowe miejsca parkingowe. Będzie ich ponad 200. Jak zapewnia prezydent, budynek jest kompleksowo wyposażony. - Są meble, szafy, krzesła. Obiektu nie trzeba remontować - wylicza Raczyński. Wciąż jednak nie wiadomo, co stanie się z wolnymi pomieszczeniami w starym urzędzie.

Sprawy, którymi do tej pory zajmował się powiat, będą sukcesywnie przejmowane przez miasto. To wspólne porozumienie władz miasta i starostwa.

- Wracamy do zadań gminy sprzed 1998 roku. Nie ukrywam, że według nas powiat jest tworem sztucznym i niepotrzebnym, dlatego będziemy ograniczać w miarę możliwości jego działania - mówi Raczyński.
Kolejne kompetencje, jakie zostaną przekazane miastu, to oświata i zarządzanie drogami powiatowymi. Dotychczas magistrat odpowiadał jedynie za szkoły podstawowe i gimnazja, teraz będzie zarządzać także średnimi. Już jest opracowywany szczegółowy harmonogram zmian w placówkach, w których uczestniczą zarówno urzędnicy, jak i dyrektorzy. Program ma wejść w życie we wrześniu, z chwilą rozpoczęcia nowego roku szkolnego.

Wcześniej, bo już za cztery miesiące, drogi powiatowe zostaną przejęte przez miasto. Tadeusz Kielan, starosta, wyjaśnia, że powiat chce oddać prezydentowi możliwie jak największą władzę. - Bierzemy przykład z miast, które mają ponad 100 tys. mieszkańców - powiedział.

60 sekund biznesu: W Polsce sięgajmy po rzeczy polskie

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3