Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Opony w innym rozmiarze. Jak prawidłowo dobrać zamiennik?

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Opona w rozmiarze zamontowanym fabrycznie to najlepsze rozwiązanie. W niektórych sytuacjach można jednak sięgnąć po zamiennik.

Prawidłowy dobór rozmiaru to czynność, od której zakup ogumienia powinien zacząć każdy kierowca. Jeśli samochód jeździ na fabrycznym ogumieniu, dobór nowych opon nie będzie trudny, bo używany rozmiar to taki, który producent samochodu homologował dla danego modelu pojazdu. Nie mając pewności, można go zweryfikować.

W instrukcji lub na nadwoziu
Zalecany rozmiar można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu.

- Producenci umieszczają go także na naklejkach, które mogą być naklejone po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. W niektórych modelach taka informacja widnieje na progu od strony kierowcy, po wewnętrznej stronie drzwi, albo na słupku. Zazwyczaj oprócz rozmiaru podane jest tu także zalecane ciśnienie powietrza w oponach – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Jeśli instrukcji brakuje, a naklejka została ściągnięta, pomocy można szukać w zakładach wulkanizacyjnych albo w specjalistycznych portalach motoryzacyjnych.

– Na stronie Oponeo.pl każdy może dobrać odpowiednie ogumienie podając jedynie model swojego samochodu i parametry jego silnika. Mamy w bazie wszystkie pojazdy dostępne na naszym rynku. W razie jakichkolwiek wątpliwości kierowca może skorzystać z telefonicznej porady naszych ekspertów – mówi Filip Fischer.

Prawidłowy dobór zamienników musi wynikać z porównania średnic zewnętrznych opony oryginalnej i zamiennika. Aby opona mogła być użytkowana bez obaw o ocieranie nadwozia i przekłamywanie licznika, różnica średnic musi mieścić się pomiędzy plus 1,5 a minus 2 procent.

Węższe do miasta, szersze na trasę
Kiedy warto zastosować zamiennik oryginalnego rozmiaru? Fachowcy podmianę zalecają w szczególności na zimę, głównie w mieście. Mniejsza i węższa opona w takich warunkach pomoże obniżyć zużycie paliwa nawet o 0,5-1,5 litra na 100 km. Poza tym na śniegu będzie się spisywać lepiej, ponieważ łatwiej wgryzie się i przedrze przez warstwę białego puchu.

– Trzeba jednak pamiętać, że mniejsze opony to konieczność zakupu dodatkowego kompletu mniejszych obręczy. Poza tym samochód będzie wówczas nieco niżej zawieszony, co może narazić podwozie na uszkodzenia mechaniczne – ostrzega Filip Fischer.

Z kolei kierowcom częściej jeżdżącym w długie trasy zaleca się montaż opon szerokich, które zapewniają lepsze trzymanie się samochodu na jezdni, np. w zakrętach.

– Popularny Volkswagen Passat szóstej generacji standardowo jeździ na oponach 205/55/16. Ale można je zamienić na 235/45/17, a nawet 225/40/18 – mówi Filip Fischer.

Z kolei Audi A4 siódmej generacji z silnikiem 2,0 TDI 140 KM fabrycznie jest wyposażone w ogumienie 195/65/15. Zalecane przez Oponeo.pl zamienniki to 205/55/16 i 215/45/17.

Szersze opony będą się charakteryzowały lepszą przyczepnością na suchej nawierzchni, ale przez gorsze tłumienie nierówności pogorszą komfort jazdy i przyspieszą zużycie elementów zawieszenia. Na głębokich koleinach samochód z bardzo szerokim ogumieniem wręcz wyrywa z rąk kierownicę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na walbrzych.naszemiasto.pl Nasze Miasto